Återigen.

Jag skriver inte så mycket numera, och det ber jag om ursäkt för. Men Jag försöker trilla in här med jämna mellanrum och plita ner något i alla fall. En stor del av motivationen att fortsätta är alla fina kommentarer, det känns grymt bra hela vägen in när ni skriver!

Så, hur ser det ut numera?
Det är sisådär, som de flesta av er vet, så gör inte värmen något gott alls. Det blir varmt, klibbigt och HS får tokspatt. Men just precis nu känns det helt okej. Jag har inte särskilt ont, men går å andra sidan på en strikt kur. Är man envis som en åsna, så är man.

Nuvarande kur:
Vi har en daglig dos av zink på 50mg, 500 mg vitamin b5, 1000 mg Turmeric (Yay, vitaminbutiken.se hade visst kvar dem!), 3 kapslar Omega3 samt multivitaminbrus för hela slanten.
Utöver det jag stoppar i mig finns det saker jag numera INTE stoppar i mig. Överhuvudtaget. Gluten. Minsta lilla vetestärkelse, och det är borttaget ur min diet. Det betyder att jag numera inte inmundigar något som är det minsta lilla halvfärdigt. Alltså: inga halvfabrikat, inga helfabrikat. Ingen skräpmat, inga påssåser, inga potatiskroketter, ingen risifrutti.
Och vad satan finns kvar? Äter så gott som bara råkost just nu (det är ju varmt, vem orkar laga mat?) så det blir en hel del frukt och grönsaker, bara som dom är.
Sen har vi de yttre sakerna. Dusch och rakning varannan, som minst var tredje dag. Skrubb med duschhandskar och en grundlig insmorning av problemområdena. En gång i veckan smörjer jag in med Strivectinen, men den är snart slut och jag har absolut INTE råd att köpa en ny just nu. Till vardags så smörjer jag med Propyless (från apoteket) och det fungerar utmärkt. Ytterligare en sak: mina underkläder består nu BARA av bomull. Vilket också större delen av resten av mina kläder gör. Låt huden andas, flickor! (och pojkar, men vi kvinnor innehar faktiskt majoritet i insjuknandet i HS)

Kommande:
Så här ser det ut, tiden som kommer: Jag ska börja med p-ring. Eftersom vissa källor säger att HS är hormonellt betingat och vissa har blivit hjälpta av p-piller som Diane (som också tydligen hjälper mot acne), så kan det vara värt ett försök. Dessutom är det skönare utan kondom, men vem satan vill ha barn? (offtopic..)
Jag ska försöka få tag på mer Strivectin, och det ska göras lite efterforskningar kring kollodialt silver, samt zink-creme. Det kan nog vara något. Har tittat lite på jod, men det får nog komma senare. Jag vill läka min hud, inte bara bombardera den.
Jag håller mig även borta från allmänna pooler och utomhusbad. Dels för att jag fan inte vill lägga upp mina ärr och utslag på display för hela världen (HS är INTE vackert, verkligen inte.) och dels för att det är bakteriehärdar så det skriker om det. 


I övrigt: 
Kära läsare. Mina sympatier går ut till er alla. Jag rekommenderar att ni tar och uppsöker läkare om det ÄR så att ni tror att ni har HS. GÖR DET! Behöver ni någon att hålla i handen, släng iväg ett mail så ska jag se vad jag kan göra. Jag är förhållandevis rörlig inom Stockholm med närområden. 
Sen vill jag bara påminna:

www.vitaminbutiken.se <-- Det kommer bli vår frälsning!

Ta hand om er! 

1 Jenny skriven

Hej,

måste säga att jag är hemskt glad att ha hittat denna blogg, lider verkligen med dig!!!



Jag har i alla år (mer eller mindre) drabbats av bölder vid underliv, armhålor, i ryggslut & rumpa, har vid flera tillfällen fått operera bort dom vilket har lett till en massa fula ärr. Har gått till flera läkare som alla sagt att det bara är inåtväxande hårstrå, om jag slutar raka mig så blir det bra - icke att det blev (vem rakar sig på rumpan?!-inte jag iaf!!!). Just nu har jag massor av bölder & är duktigt trött på situationen, så jag letade info på nätet & ställde min egen diagnos, eftersom jag fick en aha-upplevelse när jag läste & såg bilder om hidradenitis suppurativa.



Min fråga till dig är; hur ställdes din diagnos & var är du patient? Det verkar ju som om det endast är karolinska som känner till sjukdomen, är det ens lönt att gå till hudkliniken hemma i stan? Har tappat allt förtroende för läkare!!!

3 Anonym skriven

Hej igen! skriver till min mail adress skulle gärna villja prata med någon annan än min familj som vet hur det är men den här komentaren behöver du inte publicera



Mvh Elin

Svar: Jag hoppas du har det bra och hittat någon att prata med.
E.

5 Maria skriven

Hej! Liksom alla andra här har jag haft problem med HS. Har blivit opererad 3 gånger genom åren på KI. Allt var faktiskt lugnt i några år tills jag gjorde en bikinivaxning då en böld kom tillbaka nästan omedelbart. Eftersom jag läst om tea tree oil som är desinficerande och hjälper mot inflammationer och akne testade jag det efter att jag tömt bölden. Fortsatte en gång per dag i några dagar genom att badda på såret (100%-ig olja). Bölden lugnade ner sig och först efter några månader kom den tillbaka. Jag upprepade samma sak och nu har jag inte haft några bekymmer på snart ett år. Jag har fortfarande ett märke som en röd fräkne ungefär men inga utbrott. Själv tror jag att det är tea tree oljan som gjort susen!

7 Therese skriven

Hej Tjejer!



Här har ni en till som lider av HS, har haft det i 10 år nu. Och har gått på laser i 4 år nu, var 6:e vecka. Nu har dom börjat ge mig dubbla laserbehandlingar, mot acne och hårborttagning. Varje gång jag har varit där blossar det upp maaaassvis. Är det fler än jag som går på laser så ofta? Just nu har ja massa aktiva i båda armhålorna och i ljumskarna...INTE SKÖNT! Håll ut allihopa! Förhoppningsvis kommer det ett läkemedel snart! Ska oxå testa tea tree olja=)

2 Anonym skriven

Hej! Vad bra att någon skriver om HS, man känner sig lite ensam ibland,fast nästan alla i min närmaste familj har HS Jag har haft det i ca 9 år fruktansvärt jobbigt fast det verkar som att jag har det ganska lindrigt jämfört med många andra jag sett på nätet. Har en böld som sprukit idag vilket var jäkla skönt igår kunde jag knappt gå.Väntar på tid för laser operation har gjort 3 st hittills. Zink salva skulle jag villja veta mer om. Apropå p-piller så sa min gynekolog sist jag var där att p-piller gör saken värre slutar jag med dom så blir det bra jag sa att det inte alls stämde men han envisades med att det visst var så suck oftast så verkar jag veta mer än dom läkare jag träffar.



4 Mira skriven

Hej!

har aldrig hittat uppgifter om HS förut. Nu vet jag äntligen vad jag har och att det är en sjukdom. Läkarna har alltid bara sagt "vi får öppna den här, här är lite pencillin, vi vet inte vad det här beror på". Nu ska jag surfa vidare och läsa mer!!!

6 Malin skriven

Hejsan!

Jag har vetat 2 år att jag har HS, läkarna lyckades för ca 2 veckor sedan bestämma sig för att det var HS jag hade. Grattis liksom.

Skulle gärna vilja prata med fler som har det, då jag inte känner någon med det och jag känner mej så ensam.

Maila på: [email protected]

eller adda msn: littelmilo[email protected]

8 Teresa skriven

Hej,



Jag ser att du nämner en produkt som heter Strivectin, hur fungerar den samt fungerar den bra? Jag googlade lite på det och det verkar finnas många olika typer av Strivectin för olika användningsområden. Vilken använder du?



Vänliga hälsningar

Teresa

Svar: Den jag använde var strivectin för bristningar, dvs för kroppen. Rosa & vit tub. Tyvärr är den alldeles för dyr för mig just nu. :/
E.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: