Ursäkter och annat.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för min frånvaro, men ibland tar livet över på något underligt vänster och det har resulterat i en massa, massa stress och där med glömska, tyvärr.
Men nu är jag tillbaka!

Jag vill börja med att svara på några kommentarer jag har fått under min frånvaro (Roligt att ni kommenterar!).

Först: jhill, som skrev till mig och berättade om att när hon fick sin son för 2 1/2 år sedan så blommade hennes utslag ut. Hon har turat fram och tillbaka till olika läkare och fått olika preparat och salvor. (Läs mer under "Angående missvisande information på internet")

Jag förstår vad du menar, när du skriver om att inte kunna bada med barnen och att du är trött på det här. Jag kan inte göra annat än att hålla med och ge dig min sympati. När det är riktigt hemskt brukar jag ta ett varmt bad (Det SVIDER!), torka mig helt torr och lägga mig naken på nya, rena lakan, samt helt enkelt sära: på benen och på armarna, för att få lite luft cirkulerandes och se till att saker och ting torkar ordentligt.
Du är självklart inte ensam i allt detta och det bästa rådet jag kan ge dig är att fortsätta gå till läkaren, säg att du har läst på om HS och vill att läkaren i fråga är medveten om det. Doktorer är också bara människor och de kan inte alltid veta allt, så ta med dig lite information och bilder. Tjata, tjata! Det är otroligt påfrestande, jag vet. Vissa dagar är det okej att bara gråta och släppa ut det. Men man måste kunna vara stark.


Nästa är till Bea, som frågade vad jag menade med stadie 2 av HS och hade lite andra synpunkter.

HS delas upp i tre stadier av de flesta läkare, stadie 1 är när HS'n består av enskilda utslag, ingen eller mycket liten ärrbildning och framför allt - inga fistelgångar (gångar under huden som binder samman två eller flera utslag), stadie 2 är när du har återkommande utslag (samma ställa som blir infekterat om igen), ärrbildning och fistelgångar.
Stadie 3 är det allvarligaste och det är när utslagen är så många och utbredda att det snarare är hela områden på kroppen som är infekterade. Vid det här laget är rörligheten mycket begränsad och ärrbildningen mycket stor.
HS är svarar bäst på behandling vid stadie 1.

På resten, Bea, kan jag bara säga att jag lider med dig. Var dock inte rädd för att prova alternativa behandlingsmetoder, jag tror HS är en väldigt individuell sjukdom. Det som funkar för vissa gör nog livet värre för andra. Ta bara hand om dig.

Sen var det en anonym kommentar med ett tips om kollodialt silver, jag vill tacka för tipset och ska nog prova det inom en snar framtid.


Då var kommentarerna avklarade!

Min HS har förändrats de senaste månaderna. Den har emigrerat ut på höfterna och så gott som försvunnit på de andra ställena (peppar, peppar, ta i trä..). Mina bakre regioner har återhämtat sig mycket fint, men jag har en strikt regim. Till att börja med äter jag numera inget gluten, överhuvudtaget, sen har jag inrättat en viss duschrutin. Det blir nu varannan dag och jag har införskaffat ett par duschhandskar. Ni vet, sådana som peelar lite, men försiktigt. Jag peelar mina "områden", smörjer in mig med babyolja, torkar noga och använder ovanpå det Propyless, en lätt, parfymfri och återfuktande hudlotion från apoteket. Det har fungerat väldigt bra.

Anledningen till att jag slutat med gluten är dels att jag är lite överkänslig, men också att jag läste att vid glutenkänslighet och en kost som innehåller gluten kan vissa utveckla hudbesvär. Aha! Så jag traskade ner till affären och köpte glutenfritt bröd, helt enkelt. Strålande.

Jag uppmanar er att testa er fram, ge varje metod i alla fall en månad, så du hinner med en hel hormoncykel. Det är min rekommendation.

Så lev väl och smärtfritt!
1 kollodialt silver skriven

Jag beställde hem silver, både salva och sådant som man dricker och det blev bara värre. Jag vet inte om det redan var på gång att svullna när jag började. Men jag avslutade behandligen och tänker återgå till den igen när utslagen inte är svullna för att se om det ger samma resultat! Hoppas på att det funkar. Jag blev så besviken när det inte gjorde det.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: