Cykler, hormoner etc.

Kära vänner, jag har haft en smula jobbiga dagar under den gågna veckan. Mina hormoner har sprutat ur öronen på mig och det har resulterat i ett helt gäng nya utslag. Inte roligt! Fyra stycken baktill, två under amen och en på magen. Obehagligt är bara förnamnet.
Hur som helst så har det börjat lugna ner sig nu, så det känns väl bra. Men det har varit några dagar av gnäll, irritation och sårrengöring.


Hoppas det går bra för er, bättre än för mig iaf (:
1 Susan skriven

Hej! Först vill jag säga ett stort TACK till dig som skriver om denna hudsjukdom. Jag fick äntligen ett namn på mitt "problem" som jag har burit på i 19 år! Vilken informativ blogg du har om detta!



Allt började för min del nästan direkt efter att jag hade fött mitt barn år 1991. Fick bölder och svarta pormaskar innanför låren och vid stjärten. Varje gång, cirka en vecka innan mens, så pluppade dessa onda bölder fram. Samma uppståelse har jag ännu idag.



Jag tog kontakt med en hudläkare, som konstaterade att jag hade en "sorts akne". Jag fick alltså inget exakt namn på hudsjukdomen. Läkaren skrev ut två olika salvor, Fucidin 2% och Garamycin 0,1% samt 1/2-års kur antibiotika (kommer inte ihåg vad). Sedan rekommenderade läkaren att jag ska badda området med jod.



Blev det bättre då? Salvorna lindrade lite och tog bort hudrodnaden. Jod hjälpte också något. Tyvärr så återstår problemet än idag.



Det jag nu har prövat och använder är Natusan Zinksalva och Apotekets Hydrokortison CCS 1%. Dessa har hjälpt något. Jag brukar också badda området med Jod.



Det man ska tänka på vad gäller Hydrokortison, så ska man inte använda salvan mer än en vecka i streck (undantag om inte läkaren har ordinerat längre tid).



Jag tog vara på ditt tips om Zinktabletter och B5 vitaminer. Beställde dessa produkter bums från vitaminbutiken. Jag tror starkt på Zink, då salvan har hjälpt mig. Tea-tree oljan ska jag också testa.



Hur har det gått för dig med alla preparat du har på g?



Ha en skön början på våren och sköt om dig. Jag lägger in din blogg i mina favoriter. Hälsar Susan

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: